17 maja 2011r.
KODEKS ETYKI
PRACOWNIKÓW TEATRU POLSKIEGO
W WARSZAWIE
PREAMBUŁA
Kodeks Etyki pracowników Teatru Polskiego w Warszawie, zwany dalej „Kodeksem Etyki”, wyznacza standardy postępowania, których powinni przestrzegać pracownicy Teatru w związku z wykonywaniem przez nich swoich obowiązków służbowych. Kodeks Etyki jest zbiorem zasad, którymi kierują się pracownicy Teatru w miejscu pracy, jak i poza nim, w relacjach ze współpracownikami, kolegami, zwierzchnikami i przełożonymi, mając na względzie uniwersalne zasady współżycia społecznego, dobro Teatru oraz uznając nadrzędność misji swojej pracy nad innymi wartościami i celami jakie niesie praca. Pracownicy Teatru dążą do takiego wykonywania swoich obowiązków, aby praca na każdym stanowisku była rozwijająca i twórcza, a będąc źródłem osobistej satysfakcji, jednocześnie jak najlepiej służyła wszechstronnemu rozwojowi Teatru i wszelkiej działalności kulturalnej prowadzonej przez Teatr.
PODSTAWOWE WARTOŚCI I ZASADY JAKIMI KIERUJĄ SIĘ PRACOWNICY TEATRU:
1. Wartości nadrzędne, tradycja, obyczaj.[1]
a. Uszanowanie publiczności jest pierwszym obowiązkiem Teatru i jego zespołu.
b. Każde przedstawienie jest czasem odświętnym dla Teatru.
c. Trud każdego pracownika administracyjnego, technicznego i artystycznego stanowi pośrednio lub bezpośrednio ważną cząstkę przedstawienia.
d. Członkami działów artystycznego, technicznego i administracyjnego mogą być tylko dobrzy fachowcy oraz uzdolnieni aspiranci.
e. Wszyscy pracownicy Teatru są równi pod względem godności osobistej i zawodowej.
f. Szacunek dla własnego zawodu i własnej pracy, oraz szacunek dla zawodów i pracy pozostałych członków zespołu jest podstawą koleżeńskich stosunków pomiędzy wszystkimi pracownikami Teatru.
g. Prawa i obowiązki wszystkich pracowników Teatru oprócz stosownych aktów prawnych określają: teatralna tradycja, teatralny obyczaj i nade wszystko powinność czynienia Teatru dobrym i artystycznym.
2. Praworządność, obiektywizm, bezstronność, niezależność.
a. Pracownik Teatru w pracy zawsze działa zgodnie z zasadą praworządności, stosuje procedury wynikające z przepisów powszechnie obowiązujących oraz regulacji wewnętrznych Teatru.
b. Pracownik Teatru zwraca uwagę na to, aby wszelkie decyzje dotyczące praw innych osób lub interesów Teatru posiadały podstawę prawną, a ich treść była zgodna z obowiązującymi przepisami prawnymi.
c. Informacje uzyskane w wyniku prowadzonych czynności pracownik wykorzystuje wyłącznie do celów służbowych.
d. W toku podejmowania decyzji pracownik uwzględnia wszystkie istotne czynniki i przypisuje każdemu z nich należne mu znaczenie.
e. Pracownik wykonuje zadania sprawnie i rzetelnie, wykorzystując w pełni posiadaną wiedzę i doświadczenie. Swoje decyzje i ustalenia opiera na ustalonej prawdzie obiektywnej.
3. Poczucie przynależności, solidarności i współdziałania.
a. Pracownik Teatru identyfikuje się ze swoim miejscem pracy, dąży do poznania historii Teatru, ceni fakt bycia członkiem jego zespołu i czuje więź wynikającą ze wspólnych celów.
b. W stosunku do kolegów i współpracowników jest lojalny i pomocny, gotowy udzielać wsparcia, dzielić się doświadczeniem i wspólnie rozwiązywać problemy. Nie odmawia współpracy, ceni wzajemne zaufanie i koleżeńskość jako fundament stosunków międzyludzkich.
c. Sprawy Teatru są jego żywotnymi sprawami, a z osobami z którymi pracuje, łączą go więzy solidarnego współdziałania.
4. Odpowiedzialność, kompetencja, zakaz nadużywania uprawnień, bezstronność.
a. Pracownik Teatru kompetentnie wykonuje swoje zadania, dokładając najwyższej staranności przy wypełnianiu obowiązków i realizacji założonych celów. Nie unika odpowiedzialności, poddaje się kontroli i wymaganym ocenom, ma poczucie wagi swoich słów i decyzji, jak również ich wpływu na pracę osób, z którymi współpracuje, rozumie uwarunkowania w jakich funkcjonuje Teatr i stara się swoim działaniem sprostać tym wymogom, jak również oczekiwaniom zwierzchników.
b. Pracownik Teatru ma świadomość znaczenia samokształcenia i wyzwań wynikających ze zmieniającego się świata, wprowadzania nowych technologii i rozwoju społecznego i stara się za nimi nadążać na miarę swoich możliwości i potrzeb Teatru.
c. Z posiadanych uprawnień pracownik Teatru może korzystać wyłącznie dla osiągnięcia celów, dla których uprawnienia te zostały mu powierzone. Pracownik nie powinien korzystać z uprawnień dla osiągnięcia celów, dla których brak jest podstawy prawnej lub które nie mogą być uzasadnione interesem Teatru lub szerzej rozumianym interesem publicznym.
d. Pracownik działa bezstronnie i niezależnie, powstrzymuje się od wszelkich arbitralnych działań, które mogą mieć negatywny wpływ na sytuację pojedynczych osób, oraz od wszelkich form faworyzowania, bez względu na motywy takiego postępowania.
e. Na postępowanie pracowników Teatru, w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych, nie może mieć wpływu interes osobisty lub rodzinny ani też presja różnych grup nacisku czy grup interesu, w tym presja polityczna.
5. Uczciwość i sumienność.
a. Pracownik Teatru kieruje się w życiu i w pracy uczciwością, jako naczelną zasadą życia zbiorowego, nie dopuszcza do sytuacji, w których można by mu zarzucić zachowanie niegodne, prywatę, kolizję w podejmowanych działaniach interesu prywatnego lub osobistego z interesem Teatru.
b. Uczciwość w pracy to również sumienność w wykonywaniu codziennych obowiązków, staranność i rzetelność w stosunku do przyjętych lub nałożonych przez przełożonych zadań. Pracownicy Teatru mają poczucie wspólnoty interesów i rozumieją powiązania i konieczność bliskiego związku osobistego wysiłku w pracy z wysiłkiem innych osób.
6. Kultura osobista, uprzejmość i wyrozumiałość, zakaz dyskryminacji.
a. Pracownik Teatru jest człowiekiem kulturalnym, odpowiednio ubranym i zadbanym, umiejącym się zachować w nietypowych i stresowych sytuacjach, panującym nad nadmiernymi emocjami, przyjaznym dla otoczenia, mającym zrozumienie i współczucie dla ograniczeń (życiowych, zdrowotnych) innych osób, starającym się w trudnych sytuacjach podejmować dialog z oponentami, uprzejmym i otwartym na poglądy i zdanie przeciwne.
b. W kontaktach z kolegami i współpracownikami stara się słuchać również racji innych, zwraca uwagę lub przedstawia swoje poglądy w sposób nie budzący agresji i nie powodujący poczucia poniżenia, umie się podporządkować i dostosować, jeśli tego wymaga dobro Teatru.
c. Jest człowiekiem wyrozumiałym, obca mu jest wszelka dyskryminacja drugiego człowieka - ze względu na płeć, wyznawaną religię, wiek, narodowość, przynależność do mniejszości narodowych, upodobania, poglądy polityczne, uwarunkowania seksualne, kolor skóry, itp.
7. Akceptacja kontroli zarządczej.
a. Pracownik Teatru rozumie cele kontroli zarządczej i akceptuje je.
b. Pracownik Teatru bierze udział we współtworzeniu kontroli zarządczej, przekazując swoim przełożonym uwagi i propozycje dotyczące jej funkcjonowania.
c. Pracownik rozumie, że wszystkie podejmowane działania mają służyć właściwej realizacji celów Teatru wynikających z jego misji, określonej Statutem.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
a. Wszyscy pracownicy Teatru składają oświadczenie o zapoznaniu się z Kodeksem Etyki niezwłocznie po jego wejściu w życie. Oświadczenia dołącza się do akt pracowniczych.
b. Pracownik składa oświadczenie o zapoznaniu się z Kodeksem Etyki niezwłocznie po zawarciu pierwszej umowy o pracę. Oświadczenie dołącza się do akt pracowniczych.
c. Przestrzeganie postanowień Kodeksu Etyki stanowi podstawowy obowiązek pracownika Teatru.
d. Kodeks Etyki, w dniu jego podpisania przez wszystkich pracowników Teatru, zostanie podany do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie Teatru, do wglądu w dziale spraw pracowniczych oraz umieszczenie na stronie internetowej Teatru.
Podpisał: Leszek Czwarmo Dokument z dnia: 18.05.2011 Dokument oglądany razy: 5 |
Opublikował: Leszek Czwarno Publikacja dnia: 18.05.2011 |